Keuze cyclus overtuigingen veranderen gedrag

Nieuwe keuzes maken in het leven, hoe doe je dat? Met de Equilibrium Keuze Cyclus!

Belangrijke keuzes over jezelf en je leven maak je vanuit je diepste overtuigingen. Als jij er bijvoorbeeld van overtuigd bent dat je iets waardevols te bieden hebt aan een nieuwe werkgever, dan zal je geen moment twijfelen om een sollicitatie de deur uit te doen. Maar wat nou als je ervan overtuigd bent dat je níet zo waardevol bent, maar toch graag een nieuwe baan zou willen? Dan is solliciteren opeens niet meer vanzelfsprekend en soms zelfs te eng, waardoor je ervoor kiest om die brief niet eens te versturen. En dat is zonde, want zo blijf je vastzitten in een situatie die je niet wilt.

Keuzes maken keuze cyclus equilibrium vastzitten
© Photo by Jude Beck on Unsplash

Maar gelukkig kan je je overtuigingen veranderen, zodat je nieuwe keuzes durft te maken en daardoor het leven kunt creëren dat je wél wilt. In dit artikel vertel ik je hoe je je beperkende overtuigingen kunt veranderen naar versterkende overtuigingen met de Equilibrium Keuze Cyclus. Van waardeloos naar waardevol in 5 stappen!

De Equilibrium Keuze Cyclus

In de Equilibrium Keuze Cyclus worden de 5 stappen voor het veranderen van je overtuigingen schematisch weergegeven:

Equilibrium Keuze cyclus overtuigingen gedrag veranderen nieuwe keuzes
De © Equilibrium Keuze Cyclus

Met behulp van de Keuze Cyclus kan je leren om andere keuzes te maken dan je tot nu toe hebt gedaan en om oude overtuigingen los te laten en in het nu te leven.

5 Stappen om nieuwe keuzes te leren maken

Stap 1: Van Geleerde naar Gekozen Gedachten

Taal is iets waar we niet mee worden geboren, we leren van onze omgeving om op een bepaalde manier te communiceren met anderen in een gesprek en met onszelf in gedachten. Sommige van die gedachten zijn beperkend, ze hebben een negatieve toon en zorgen ervoor dat we onszelf klein houden.

De eerste stap in de Keuze Cyclus is om nieuwe, versterkende gedachten te kiezen die jou ondersteunen om de keuzes te maken die bevorderlijk zijn om het leven te creëren dat je wilt. Bijvoorbeeld: “Ik heb iets waardevols te bieden aan een nieuwe werkgever.”

Stap 2: Nieuwe Emoties Opwekken

Als je die nieuwe gedachte wilt gaan geloven dan is er meer nodig dan alleen het denken van die gedachte. Want als je oude overtuiging nog in de weg zit, dan voel je je niet waardevol maar waardeloos. En als je je waardeloos voelt terwijl je zegt dat je waardevol bent, dan voelt dat alsof je jezelf voorliegt en daar kom je niet verder mee.

De tweede stap is dus om je lichaam in te zetten om je fijn en sterk te gaan voelen. En dat kan op een aantal simpele manieren.

Allereerst kan je door middel van je ademhaling een gevoel van ontspanning (diepe, rustige ademhalingen) of energie creëren (snellere, oppervlakkige ademhalingen). 1 of 2 minuten ademhalen kan al voldoende zijn.

Ten tweede kan je een bepaalde lichaamshouding aannemen die je een gevoel van ontspanning (opgekruld als een baby) of energie geeft (achterover buiging of je uitrekken met je armen wijd open).

Tot slot kan je bepaalde bewegingen uitvoeren die zowel ontspannend als energie opwekkend zijn, zoals wandelen, rustig joggen, tuinieren, yoga of zwemmen.

Tijdens het uitvoeren van deze bewegingen herhaal je de nieuwe versterkende gedachte, zowel in je hoofd als hardop. Doe dit net zo vaak en zo lang tot je begint te geloven dat je nieuwe gedachte klopt!

Keuzes maken equilibrium keuze cyclus beweging emoties voelen
© Photo by Brooke Cagle on Unsplash

Stap 3: Je Nieuwe Geloof Ervaren

Hoe vaak moet je het herhalen van je nieuwe gedachte in combinatie met het uitvoeren van de bewegingen doen voordat je gelooft dat de nieuwe gedachte klopt? Voor de meeste van mijn cliënten duurt dat een paar weken, waarbij ze elke dag minstens één keer deze opdracht uitvoeren.

Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je het begint te geloven.

Zorg er wel voor dat deze derde stap makkelijk uit te voeren is. Voor sommigen is het niet mogelijk om elke dag te joggen of aan yoga te doen, maar je hebt je ademhaling altijd bij je.

Vind dus een manier die bij jou en je levensstijl past!

Stap 4: Bevestiging Zoeken 

Zodra je die nieuwe gedachte echt voelt en dus gelooft dat het zo is (“Ik heb écht iets waardevols te bieden!”) dan is het tijd om ervoor te zorgen dat dit geloof wordt vastgezet als overtuiging. Dat doe je door in de vierde stap te bevestigen dat deze gedachte klopt door bewijs te zoeken in jezelf, je netwerk of in de maatschappij.

Je kunt bijvoorbeeld zelf terugdenken aan momenten of gebeurtenissen in het verleden waaruit bleek dat je inderdaad iets waardevols te bieden had aan een werkgever. Je kunt dit ook vragen aan mensen in je directe netwerk, zoals familie, vrienden of collega’s.

En je kunt in de maatschappij op zoek naar mensen die op jou lijken en lof krijgen voor hun vaardigheden of gedrag. Laat je bijvoorbeeld eens inspireren door de vele rolmodellen op social media.

Ook hier geldt; hoe meer bewijs en bevestiging je vindt, hoe sneller je ervan overtuigd raakt dat je versterkende gedachte écht klopt.

Stap 5: Van Beperkende Naar Versterkende Overtuigingen

Als je voldoende bewijs en bevestiging hebt gevonden voor je nieuwe versterkende gedachte, dan verandert het beeld dat je van jezelf hebt.

In de vijfde stap identificeer je je met je nieuwe gedachte en dat betekent dat je ervan overtuigd bent geraakt dat jij waardevol bent voor een nieuwe werkgever. Voortaan maak jij keuzes vanuit deze nieuwe overtuiging en voor je het weet zit die sollicitatiebrief op de post en heb jij die leuke nieuwe baan!

Wil je je overtuiging op de lange termijn vasthouden? Hang hem dan op in je huis op een plek waar je er vaak naar kunt kijken, of zet een wekker op je telefoon zodat je je nieuwe overtuiging een vast onderdeel wordt van je nieuwe leven!

En wanneer de oude overtuiging toch weer even om de hoek komt kijken weet jij precies wat je moet doen: even de 5 stappen van de Keuze Cyclus doorlopen!

Keuzes maken equilibrium keuze cyclus gedrag verandering
© Photo by Burst on Unsplash

Conclusie

Door de 5 stappen van de Equilibrium Keuze Cyclus te doorlopen kan jij je beperkende overtuigingen veranderen naar versterkende overtuigingen, zodat je nieuwe keuzes kunt maken waardoor je het leven kunt creëren dat jij wilt.

Dus kies welke gedachten je wilt denken, beweeg je lichaam om je ontspannen of energiek te voelen en zoek bewijs om je nieuwe geloof te bevestigen.

Welk leven wil jij creëren in de toekomst? De keuze is aan jou!

Mirjam Reijnders MSc lifecoach life-coach coach trainer

Veel liefs,

Mirjam

Wil je weten waar de Keuze Cyclus uit is ontstaan? Lees dan deze blog over de achtergrond van de Equilibrium werkwijze!

Zijn de stappen van de Keuze Cyclus wel helder voor je, maar heb je tóch behoefte aan wat meer persoonlijke begeleiding in het veranderen van je overtuigingen en het creëren van het leven dat jij wilt? Dan is leefstijl coaching misschien iets voor jou!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *