Heb jij veel stress of (bijna) een burn-out?

  • Voel je je vaak uitgeblust, vermoeid of pieker je veel?
  • Stel je regelmatig belangrijke dingen uit of doe je veel minder dan voorheen?
  • Voel je je niet lekker, heb je een lage weerstand of vaak hoofd-, rug- of spierpijn?
  • Ben je prikkelbaar en fel naar anderen, of heb je huilbuien?
  • Trek je je vaak terug, voel je je mislukt en hulpeloos?
  • Zijn je eetlust of je slaappatroon opvallend veranderd?
  • Voel je je gespannen, verdoofd of gebruik je genotsmiddelen om de dag door te komen?

Als jij jezelf hierin herkent dan is de kans groot dat je (bijna) een burn-out hebt. Je hebt dan te veel en te lang spanning ervaren in je leven, waardoor je nu overspannen bent. Het is belangrijk voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid om daar zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan!


Wat is een burn-out en stress?

Wanneer je (bijna) in een burn-out zit ben je mentaal, emotioneel en lichamelijk uitgeput en opgebrand. Je hebt het gevoel dat je weinig of geen controle hebt over je energie, je voelt je machteloos en hulpeloos. Het duurt nu al zo lang dat je er zelfs pessimistisch of cynisch door bent geworden. En presteren op je werk of in je sport lukt je ook al lang niet meer. Je hebt gewoon geen puf meer om gezellig te doen bij vrienden en familie, je bent prikkelbaar of hebt huilbuien. Je voelt je zwak en je weerstand wordt steeds lager. Kortom, je batterij is bijna helemaal leeg.

Burn-out is niet hetzelfde als stress. Stress is soms ook niet fijn, maar wanneer je gestresst bent heb je nog wel het idee dat je er uiteindelijk grip op kunt krijgen. Er is nog hoop, je geeft het nog niet op wat je bent nog niet moedeloos geworden. Pas wanneer stress zeer intens en langdurig aanwezig is kan je hoop op verbetering vervliegen en dan loop je risico op het ontwikkelen van een burn-out.


Hoe kom je van je stress en burn-out af?

Je raakt verstrikt in een burn-out als er voor langere tijd geen gezonde balans is tussen inspanning en ontspanning, of tussen draagkracht en draaglast. Je zit dan al langere tijd vast in slechte gewoonten of negatieve overtuigingen uit je verleden die een slechte invloed hebben op jouw welzijn. Daardoor raak jij steeds meer uit evenwicht en uiteindelijk val je om.

Het voorkomen of genezen van langdurige stress of een burn-out is gelukkig wel mogelijk. Talloze wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat er verschillende manieren zijn om dit te bereiken. De twee grootste peilers zijn het aanleren van stress-management vaardigheden zoals zelfbewustzijn en mindfulness en het verhogen van je gevoel van controle en competentie.

Deze stress-management vaardigheden worden toegepast in therapeutische behandelingen zoals Mindfulness-Based Stress Reduction en Cognitieve Gedragstherapie. In de Stress-Management training leer je om de vaardigheden en inzichten uit deze behandelingen toe te passen in jouw leven zodat je jouw stress weer onder controle krijgt.


De Stress-Management training

In deze training leer je onder andere:

  • Stressfactoren in jouw leven herkennen en aanpakken
  • Jezelf blijven in stressvolle situaties
  • Wetenschappelijk onderbouwde ontspanningstechnieken voor mentale en lichamelijke rust
  • Je focus verbeteren en je twijfel en onzekerheid omzetten in moed en vastberadenheid
  • Je voeding, slaap en beweging optimaliseren om je energiek en opgewekt te voelen

Na deze training heb jij een persoonlijk plan om direct jouw stress te kunnen verminderen en meer te ontspannen voor een energiek en gelukkig leven!

“Mirjam heeft een groot empathisch vermogen en stuurde me goed bij wanneer ik er zelf niet uit kwam. Ik vond het fijn dat ik echt een concreet plan kon maken en inzicht kreeg in mijn doelen en gewoonten.

Mel, Jurist

Data & kosten

Deze training duurt 1 dagdeel van 3,5 uur.

Bekijk hier de agenda van de komende trainingen!

De training wordt op diverse data en dagdelen aangeboden. Komt een andere datum beter uit? Stel dan een andere dag of tijdstip voor via het contactformulier.

De prijs van de stress-management training is: € 199,00 incl. BTW.

Om te kunnen voldoen aan de Corona/Covid-19 richtlijnen worden de trainingen gehouden in de ruime zalen van Sol Sport op de Ampèreweg 3 te Woerden, vlakbij Utrecht. De locatie is goed bereikbaar middels het OV en er is voldoende parkeergelegenheid.


Wil je peilen of we een klik hebben en overleggen of deze training de beste keuze is voor jou? Plan dan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in.


Vlieg jij ook wel eens tegen het plafond aan van de stress? Lees hier hoe je je voeten op de vloer houdt met het AAA-Anker!

Lees hier meer over de werkwijze van de trainingen bij Equilibrium.

Wanneer je na de training behoefte hebt aan meer individuele begeleiding voor jouw persoonlijke situatie, dan kan je kiezen om door te gaan met een leefstijl coaching traject.

Op alle trainingen zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing.